Thursday, May 1, 2014

CHAPTER 01 : Gila..

Dinding putih yang terbentang luas di hadapan mata aku tenung seadanya, aku perhati setiap inci ruang putih bagai ada sesuatu yang cuba aku cari. Fikiran aku pula melayang entah ke mana. Aku bingkas menuju ke jendela lalu aku buka. Serta-merta udara segar menerpa ke muka. Aku hirup dan aku hela nafas sebanyaknya. Aku lihat hujan yang tadi mencurahi bumi sudah pun terhenti. Warna senja pula mengambil alih. Aku mengerling ke arah jam tanganku, tepat jam enam petang. Aku tutup semula pintu jendela. Aku kembali ke mejaku dan aku kemas segala peralatan kerjaku. Aku masukkan satu persatu ke dalam beg yang tersedia. Aku tutup semua suis lampu dan pendingin hawa. Aku perhatikan setiap inci pejabatku, memastikan segalanya kembali teratur, dan tidak ada barang yang tertinggal sebelum aku pulang. Setelah selesai, aku pakai kasut dan terus turun ke bawah. Aku kunci pintu pejabat. Sebelum berlalu pergi, aku mendongak ke langit yang diselubungi warna jingga.

"Subhanallah!!"

Aku tunduk dan aku kira langkahku satu persatu. Sesekali aku mendongak ke hadapan. Nasib aku sempat mengelak, hampir-hampir saja aku melanggar tiang. Kalau tidak, tak semena dahi aku bengkak. Aku menggelengkan kepala sambil tergelak sendirian. Aku buka pintu kereta, beg yang berisi peralatan kerjaku, aku letakkan di ruang tempat duduk belakang. Aku hidupkan enjin kereta, aku duduk kejap.

"Kita nak pergi mana ni?"
"Entah ikut hang la, kata tadi nak pi cari aiskrim"
"Nak pi cari aiskrim tang mana?"
"Nih kat lubang hidung aku!"
"Ahahah...Bongok!"

'Piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinnnnnnnnnnn!!!!!!!!!!!!!!!'

Aku seperti tersedar dari mimpi, entah bila aku undurkan kereta dan hampir saja melanggar kereta di belakang. Mujur pemandu kereta tersebut memberikan hon. Aku terkaku seketika, lantas aku tukarkan gear R ke gear D dan maju ke hadapan sedikit untuk memberikan laluan kepada pemandu tersebut. Aku perhatikan pemandu tersebut berlalu pergi melalui cermin pandang belakang. Pemandu itu hanya menggelengkan kepala dan berlalu pergi, mujur tak dimakinya. Aku tarik nafas dalam-dalam dan aku hembus sekuatnya. Aku toleh ke tempat duduk sebelah. Masih lagi kosong sejak dari tadi. Aku terasa kehadirannya di situ, seperti baru saja tadi aku berbual dengan dirinya. Tapi ternyata hanya bayangan kenangan lalu muncul di siang hari.

"Hurmmm..."


***************


Selesai saja mandi dan solat Maghrib, aku menuju ke ruang tamu. Aku hempaskan badan ke kerusi yang sememangnya tersedia. Cukup malas aku rasakan untuk ke Gym. Selalunya setelah selesai solat Maghrib aku akan ke Gym untuk mengeluarkan peluh. Tapi hari ini, cukup malas aku rasakan. Aku capai sketch book yang terletak di rak buku. Aku selak helai demi helai buku itu.

"Hang duk watpa?"
"takda watpa, duk cari mood nak melukis"
"Hang pandai melukis ka?"
"Boleh la, dah berkarat dah. Nak kena praktis balik"
"Kalau hang ada masa cuba hang lukis muka aku, aku nak tengok"
"Boleh je,bayar la. Ingat free ke?"
"Ala.. Hang pun dah berkarat kan, kira free la. Ahahaha.."
"Siot je hang ni. Yela nanti aku try lukis. Kalau tak cantik jangan marah pulak"
"Ahahaha...thanks!"

Aku perhatikan lakaran-lakaran yang telah aku lukis. Aku sentuh jalur-jalur halus pada lakaran itu, bagai membelai wajahnya. Puas aku tatap setiap satunya. Kemudian, aku capai pensil dan pemadam. Tangan aku mula meliuk-lentuk mencipta garis demi garis pada kertas putih. Namun, seperti ada yang tidak kena. Aku berhenti melakar, pensil yang ada di tangan aku campakkan ke tepi. Kertas tadi aku koyak semahunya dan aku buang ke dalam bakul sampah.

Aku duduk di suatu sudut, memerhatikannya. Dia sedang khusyu' menaip, menyiapkan kerjanya. Aku capai kamera, aku hala padanya dan aku petik butang pengatup pada kamera aku.

'Klik!klik!klik!'

Lansung tak disedari, gelagatnya dirakam lensa kameraku. Sesekali aku mendengar dia mengomel sendirian, tatkala sedang menaip. Entah apa yang dibicarakan olehnya, aku terus memerhati dan aku tergelak kecil. Dia menoleh ke arahku, cepat-cepat aku alihkan pandangan.

"Pasaipa hang duk tengok-tengok? Ada hutang?"

Aku lihat wajahnya,

"Apa?"

Aku pura-pura tak mengerti, hanya senyuman aku lemparkan.

"Bengong!"
"Eh! Tiba-tiba pulak aku kena bengong."
"Ahahahahahahahahahahahahahahahahhahahahahaha...."

Aku bagai disentak, gelak tawa itu seolah bergema di ruang rumah aku. Sekali lagi aku tersedar dari mimpi kenangan lalu. Aku bangun dan aku capai telefon bimbit aku yang terletak di atas meja. Aku
terus menuju keluar untuk mengambil angin malam. Seorang budak lelaki bersongkok dan berbaju melayu menaiki basikal menuju laju ke arahku, sambil dikejar beberapa orang rakannya dari belakang.

'Kring!Kring!Kring!Kring!'

" Tumpang lalu bang!"

Aku anjakkan langkahku sedikit, nyaris-nyaris dilanggar budak tadi, rakan-rakannya yang mengikuti dari belakang turut mengelak aku bagai penunggang motosikal profesional. Aku hanya menggelengkan kepala. Aku hanya memerhati budak-budak yang berbasikal itu hilang ditelan kegelapan malam. Aku masih lagi berdiri tegak di bawah sinaran lampu jalan. Senyap sunyi aku rasakan, ditemani angin sepoi-sepoi bahasa. Kedengaran geseran angin pada dedaun dan bunyi guruh sesekali memecah keheningan malam.

'Agaknya nak hujan lagi malam ni'

 Aku tunduk dan aku sepak-sepak batu kecil yang bersepah di atas jalan. Sesekali aku sepak kuat, cuba melepaskan apa yang terbuku di hati. Tiba-tiba aku rasa kesakitan pada ibu jari kaki kananku, aku lihat, darah merah pekat mengalir dengan banyaknya. Terhencut-hencut aku menahan kesakitan.

"Aku nak pi cari plaster luka. Kaki aku luka.."
"Pasaipa kaki hang? Macam mana boleh luka?"
"Ada la.. Hish! Sibuk la hang ni."
"Dak..Aku tanya ja. Meh sini aku tengok teruk ke tak?"
"Tak payahla!"
"Meh la sini aku tengokkan"
"Ish! Tak payah la! Ni mana satu plaster luka yang elok?"
"Ni cantik!"

Sambil tergelak, aku tunjukkan padanya sekotak plaster luka bercorak binatang,

"Ahahaha.. Bengong!"
"Tak de hang amik yang ni, yang ni ada macam-macam saiz. Besar ke luka kaki hang tu?"
"Takdela besar sangat,"

Sambil dia menunjukkan kakinya yang luka itu.

"Ha..okla yang tu."
"Ok.. Aku amik yang ni,"

Dia melemparkan senyuman......

Aku tersenyum sambil tanganku masih lagi memegang ibu jari kakiku yang masih lagi berdarah. Aku capai kotak pertolongan cemas, aku ubati kakiku. Setelah selesai, aku balutkan dengan plaster luka bercorak binatang. Dalam keadaan kaki yang sakit itu pun aku masih lagi boleh tersenyum.

'Gila kot aku ni'

Bersambung...








No comments:

Post a Comment